flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформаційно-аналітична довідка щодо результатів роботи територіального управління державної судової адміністрації у Запорізькій області у 2010 році

 

Інформаційно-аналітична довідка

про роботу територіального управління державної судової адміністрації у Запорізькій області з питань організаційного забезпечення загальних місцевих судів області у 2010 році

 

1. Стан фінансового забезпечення

 

За 2010 рік по КПКВ 0501040 при затверджених кошторисних призначеннях по загальному фонду в сумі 59455,4 тис. грн., отримані кошти в сумі 58466,4 тис. грн., що становить 98,3% від затверджених, фактично використано 58377,6 тис. грн., що становить 99,8% від отриманих, по спеціальному фонду – затверджено і надійшло 3549,5 тис. грн., використано 3060,9 тис. грн., що становить 86,2% від затверджених призначень.

Протягом звітного періоду на оплату праці (КЕКВ 1111 та КЕКВ 1120) використано коштів у сумі 46382,9 тис. грн., що становить 79,5% від загальної суми видатків, на оплату довічного утримання (КЕКВ 1341) використано 4057,4 тис. грн. (7,0%).

Для забезпечення належного рівня співвідношення розмірів заробітної плати суддів та працівників судів територіальним управління в поточному році застосовувалась практика встановлення диференційованих надбавок, які визначались на підставі аналізу даних про середню кількість розглянутих справ за 2009 рік. Розмір надбавки суддям та працівникам суду був встановлений від 10% до 50%. Преміювання проводилось в межах затверджених кошторисних призначень для кожного суду щомісячно: судді – в розмірі 40%, працівники апарату – від 10% до 30%, а в грудні –за рахунок економії фонду оплати праці до 100%.

В зв'язку з затвердженням видатків на оплату праці в додатку № 9 до Закону України „Про Державний бюджет на 2010 рік” в розрізі кожного суду, які розраховані виходячи з штатної чисельності працівників суду, в 4 кварталі виникла проблема щодо залишку значної суми коштів по судах, які протягом року мали значну кількість вакантних посад, що в свою чергу стало причиною значної економії фонду оплати праці.

Так, в Токмацькому районному суді штатним розписом передбачено 7 посад суддів, 25 - державних службовців, 2 - службовців та 1 - робітника. Фактично були вакантними посада заступника голови суду протягом року, одного судді з травня та ще одного з жовтня. Кількість працюючих державних службовців в 1 кварталі становила 21 чол., в 2 кварталі – 20, в 3 кварталі – 18, в 4 кварталі – 16. При затвердженому фонді оплати праці на 2010 рік в сумі 1129,1 тис. грн. фактично використано 966,8 тис. грн. Аналогічна ситуація склалася ще по 4 судах.

З метою недопущення залишків коштів на рахунку та їх перерахування в доход бюджету теруправлінням надані пропозиції щодо перерозподілу коштів з фонду оплати праці в сумі 560,0 тис. грн. на користь довічного грошового утримання, оскільки затверджених видатків було недостатньо для виплати вихідної допомоги в зв’язку з виходом суддів у відставку. Однак в зв’язку з тим, що економія утворилась по одних судах, а у відставку звільнились судді інших судів, при проведенні перерозподілу також враховувались видатки, затверджені на придбання товарів.

Співвідношення розмірів заробітної плати суддів та працівників судів становить відповідно 39,1% та 60,9% від загального фонду заробітної плати.

Середня заробітна плата судді в поточному році становить 6028 грн., працівників суду – 2131 грн.

Протягом звітного періоду проводилась робота щодо удосконалення планування та витрачання бюджетних коштів. З метою недопущення та зменшення кредиторської заборгованості постійно здійснювався аналіз витрачання коштів. За рахунок отриманого фінансування погашена кредиторська заборгованість за 2009 рік по загальному фонду 851,0 тис. грн. та по спеціальному фонду - 142,4 тис. грн. Залишилась кредиторська заборгованість по КЕКВ 2133 в сумі 84,4 тис. грн., однак кошторисом видатки по зазначеному КЕКВ не передбачені.

З метою недопущення кредиторської заборгованості по оплаті комунальних послуг протягом року проводились наближення фінансування, 5 разів надавались пропозиції щодо перерозподілу кошторисних призначень в межах затвердженого кошторису та 3 рази надавались пропозиції щодо збільшення видатків.

Так, в серпні 2010 року за рахунок проведеного перерозподілу в межах кошторису були зменшені видатки на придбання товарів на загальну суму 481,2 тис. грн. та відповідно збільшені видатки на оплату комунальних послуг. Отримання фінансування в серпні в сумі 451,3 тис .грн. дало змогу повністю погасити борги за послуги теплопостачання, які практично по всіх судах існували з лютого 2010 року, за водопостачання та електроенергію – в повному обсязі за червень та липень. Також перерозподіли проводились в вересні, жовтні та листопаді.

 В зв’язку з затвердженням витрат на оплату комунальних послуг по кошторису на 2010 рік в розмірі 45% від фактичної потреби тричі проводились розрахунки додаткової потреби в розрізі судів, в результаті чого в грудні були збільшені видатки на суму 214,0 тис. грн., що дало можливість провести в повному обсязі розрахунки за спожиті послуги за 2010 рік.

За рахунок коштів по загальному фонду придбано поштові марки на суму 2194,7 тис. грн., електротовари, комплектуючі для комп’ютерної та копіювальної техніки – 392,2 тис. грн., господарські товари – 281,5 тис. грн., будівельні матеріали – 250,6 тис. грн., канцелярські товари – 117,4 тис. грн. (не оплачено 33,2 тис. грн.), CD-диски та конверти до них – 102,9 тис. грн., бензин - 98,9 тис. грн., книги – 40,4 тис. грн., папір - 23,9 тис. грн., мантії – 22,3 тис. грн., проведена передплата періодичних видань на 2011 рік – 88,8 тис. грн., проведена оплату послуг охорони – 182,3 тис. грн., послуг зв’язку – 151,4 тис. грн., проведений ремонт і обслуговування комп’ютерної та копіювальної техніки, кондиціонерів, заправка картриджів – 116,4 тис. грн., поповнені авансові книжки для відправки замовної пошти та бандеролей – 50,5 тис. грн., оплачено за послуги супроводження комп’ютерних програм – 74,5 тис. грн., за послуги по підготовці документів для отримання свідоцтв на право власності на земельні ділянки – 56,3 тис. грн., за банківські послуги – 44,7 тис. грн.(не оплачено 15,9 тис. грн.), оренду приміщень – 26,3 тис. грн.(не оплачено 4,3 тис. грн.), за ремонт автомобілів – 16,0 тис. грн., за оголошення в газеті – 14,6 тис. грн., за утилізацію комп’ютерної техніки - 11,9 тис. грн. та інші.

За рахунок спеціального фонду придбані поштові марки на суму 2459,3 тис. грн. (не оплачено 480,8 тис. грн.), СD-диски та конверти до них – 222,8 тис. грн., папір – 176,1 тис. грн., принтери – 65,9 тис. грн., картриджі – 69,7 тис. грн., комплектуючі для комп’ютерної та копіювальної техніки - 54,1 тис. грн., багатофункціональні пристрої – 89,1 тис. грн., засоби фіксації – 162,3 тис. грн., проведений ремонт і обслуговування комп’ютерної та копіювальної техніки, заправка картриджів – 100,0 тис. грн.

Разом з тим недофінансування по загальному фонду склало 989 тис. грн., що стало причиною кредиторської заборгованості на суму 33,2 тис. грн. за придбані телефонні апарати, а також не дало можливості придбати необхідні товари.

Значні проблеми виникли в 2010 році при наданні дозволів на проведення списання основних засобів з балансу теруправління. Так, матеріали на списання автомобіля Шевченківського районного суду були направлені до ДСА України листом від 02.08.2010. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314 рішення про надання згоди на списання або відмову в ній необхідно надати протягом 30 днів з моменту отримання документів. Однак, до теперішнього часу ніяких письмових документів по зазначеному питанню теруправління не отримало. Аналогічна ситуація склалася з документами на списання морально застарілих засобів фіксації судового процесу («Тритони»), які з грудня 2010 року перебувають на розгляді в ДСА України.

 В зв’язку з прийняттям Закону України „Про судоустрій і статус суддів” виникали питання щодо оплати праці суддів, виплати щомісячного грошового утримання, оподаткування та нарахування єдиного внеску на окремі види виплат. Зазначені питання необхідно врегулювати централізовано та заздалегідь, оскільки відсутність чіткої позиції з початку 2011 року призводить до затримки в нарахуванні та виплаті, що в свою чергу викликає нарікання та незадоволеність роботою теруправління та ДСА України з боку судді та працівників апарату судів.

Витрати на утримання теруправління (КПКВ 0501010 „Організація забезпечення діяльності судів та установ судової системи”) в поточному періоді склали 1013,7 тис. грн., видатки на заробітну плату складають 92,2% , на оплату комунальних послуг – 5,6% від загальної суми, на придбання товарів і оплату послуг – 2,2%, що негативно впливає на виконання покладених на управління функцій та ускладнює його роботу.

Так, недостатність кошторисних призначень на утримання орендованих теруправлінням площ систематично є причиною направлення до господарського суду позовів ГУДКУ у Запорізькій області (орендодавця) щодо відшкодування витрат на оплату послуг охорони. В 2010 році було прийнято 3 судових рішення, згідно з якими теруправління відшкодувало за 2009 рік              4,2 тис. грн., а також сплатило 0,4 тис. грн. витрат за ІТЗ та держмито. Це в свою чергу призвело до неможливості відшкодування за аналогічні послуги, надані в 2010 році, внаслідок чого ГУДКУ у Запорізькій області було направлено ще 4 позови до господарського суду на суму 5,3 тис. грн. В 2011 році через нерівномірність помісячного розподілу асигнувань теруправління не має можливості своєчасно виконувати судові рішення в частині оплати, що може призвести до закриття (арешту) рахунків органами виконавчої служби та ставить під загрозу роботу по забезпеченню діяльності судів області.

Вважаємо, що при виникненні подібних ситуацій, тобто прийнятті судових рішень щодо проведення будь – яких оплат, кошти для проведення оплати необхідно виділяти додатково з урахуванням наданих підтверджуючих документів.

 

2. Матеріально – технічне та інформаційне забезпечення

 

В 2010 році теруправлінням завершено роботу з оформлення документів, що посвідчують право постійного користування земельною ділянкою та отримані Державні акти на право постійного користування земельними ділянками на яких розміщено Оріхівський районний суд та Веселівський районний суд Запорізької області.

Також у 2010 році теруправлінням завершено роботу з розроблення проектів землеустрою щодо відведення в постійне користування земельних ділянок, на яких розміщуються Пологівський, Новомиколаївський, Кам’янсько-Дніпровський районні суди Запорізької області та виконано топографо-геодезичну зйомку (1 етап робіт) для подальшого розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельних ділянок, на яких розміщуються Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області, Шевченківський та Жовтневий районні суди м. Запоріжжя.

 Робота по отриманню правоустановчих документів на право користування земельною ділянкою, на якій розташовано будівлю Розівського районного суду Запорізької області, знаходиться на стадії узгодження меж земельної ділянки.

В зв’язку з відсутністю можливості у виконавців робіт (підрядчиків), погодити у відповідних інстанціях проекти землеустрою та отримати відповідні висновки щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, для подальшого винесення на розгляд та затвердження проекту на сесіях відповідних рад, подовжено термін виконання робіт по 2-х укладених угодах про оформлення земельних ділянок з подальшим отриманням правоустановчих документів, на яких розміщуються Токмацький районний суд Запорізької області та Комунарський районний суд м. Запоріжжя.

Протягом 2010 року проведено вісім тендерів, а саме:

- надання послуг з технічного обслуговування та ремонту офісних, лічильних машин та комп’ютерної техніки;

- закупівля принтерів та картриджів для забезпечення діяльності місцевих загальних судів Запорізької області;

- надання послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки у 19 місцевих судах Запорізької області (послуги на спостереження за системами тривожної сигналізації приміщень судів, з реагуванням наряду міліції);

- придбання ксероксного паперу;

- придбання продукції звукозапису (компакт-диски для фіксації судового процесу) – 2;

- придбання устаткування для автоматичного оброблення інформації (засоби фіксації судового процесу).

У звітному періоді з метою забезпечення безперервної роботи судів області теруправлінням проведено роботу по ремонту 21 системних блоків, 2 факсів, 24 принтерів, 58 ксероксів, заправці 1858 картриджів.

Протягом звітного періоду територіальним управлінням ДСА в Запорізькій області укладено 197 договорів, у тому числі: про участь у витратах на обслуговування прибудинкової території; про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системі каналізації; на спостереження за системами тривожної сигналізації, що встановлено на об’єкті, з реагуванням наряду міліції ДСО; про купівлю-продаж теплової енергії в гарячій воді; про вивіз сміття; про надання послуг електрозв’язку; про придбання паперу; про купівлю CD-дисків; про придбання поштових марок; про надання послуг з поточного ремонту службового автомобіля, про виготовлення печаток та штампів тощо.

Слід зазначити, що у теперішній час залишається невирішеним питання забезпечення судів додатковим серверним обладнанням у кількості 5 шт., оскільки Оріхівський районний суд, Приморський районний суд, Кам’янсько-Дніпровський районний суд, Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області, Орджонікідзевський суд м. Запоріжжя розташовані у окремих (двох) відокремлених приміщеннях. Централізованою поставкою цим судам надано лише по 1 серверу, у зв'язку з чим унеможливлюється нормальна робота комп’ютерних мереж зазначених судів.

Крім того, слід зазначити, що у судах виникла гостра необхідність у заміні морально та фізично застарілого серверного обладнання. Зокрема, з 30 наявних у судах  серверів лише 3 відповідають технічним вимогам програми «Документообіг загальних судів».

Теруправлінням проведено роботу по утилізації 300 одиниць комп’ютерної та офісної техніки, яка є застарілою та не підлягає модернізації, відновленню або ремонту.

У зв'язку з цим однією з найбільш гострих проблем, які перешкоджають нормальному функціонування програми «Документообіг загальних судів», є відсутність комп’ютерної техніки, яка відповідає вимогам програмного забезпечення. Так, з 438 наявних у судах комп’ютерів лише 142 придатні до експлуатації в режимі роботи програми «ДЗС». Вирішення цієї проблеми можливе за рахунок коштів спецфонду, оскільки кошторисних призначень на 2011 рік достатньо для придбання комп’ютерної техніки, яка суттєво покращить стан комп’ютеризації судів. Однак ДСА України у другому півріччі 2010 року прийнято рішення спрямувати 9/10 цих коштів на придбання товарів, не враховуючи потребу у видатках розвитку (придбання комп’ютерної техніки). У зв'язку з тим теруправлінням у лютому 2011 року направлено лист з проханням провести зазначений перерозподіл.

 

3. Забезпечення судів приміщеннями

 

З метою виконання переліку вимог, які пред’являють до приміщень районних судів у 2010 році теруправлінням проведено наступну роботу.

В 2010 року отримано свідоцтво про право власності та виготовлено технічний паспорт на приміщення Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області, розташоване за адресою: м. Мелітополь, вул. Дзержинського, 90 та приміщення Бердянського міськрайонного суду Запорізької області, розташоване за адресою: м. Бердянськ, вул. Волі, 39. Також отримано свідоцтво про свідоцтво про право власності на приміщення Кам’янсько-Дніпровського районного суду Запорізької області, розташованого за адресою м. Кам’янка - Дніпровська, вул. Йожикова, 93.

 Крім того, теруправлінням ведеться робота по узаконенню прибудови, яку розташовано біля приміщення Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області, яке знаходиться за адресою: м. Мелітополь, вул. Дзержинського, 90 та розпочата робота по визначенню балансової вартості вищезазначеної будівлі.

Одночасно з наведеним слід зазначити, що на балансі теруправління знаходиться 19 приміщень, в яких розміщуються місцеві суди Запорізької області. На 18 приміщень отримано правоустановчі документи.

 

4. Забезпечення безпеки суддів та охорони приміщень судів

 

У Запорізькій області діє 28 загальних місцевих судів, які розташовані в 37 приміщеннях, з них для відправлення правосуддя задіяні 35 приміщень.

Підтримання громадського порядку в суді, охорону приміщень суду, виконання функцій щодо державного захисту суддів, працівників суду, забезпечення учасників судового процесу здійснює судова міліція. В Запорізькій області діє спеціальна окрема рота міліції УМВС України (СОРМ) «Грифон», якою охороняється 19 будівель у 15 судах області. У тому числі цілодобову охорону встановлено у 8 судах (11 приміщень), денну – у 7 (8 приміщень).

Теруправлінням постійно проводяться наради з керівництвом СОРМ «Грифон» з питань удосконалення роботи щодо охорони приміщень судів, застосування посилених заходів безпеки під час подій, що мають значний суспільний резонанс (зокрема, під час проведення виборів). Основною проблемою, яка перешкоджає встановленню цілодобової охорони в усіх місцевих загальних судах, є недостатня кількість особового складу СОРМ «Грифон».

Охоронною сигналізацією обладнані усі 28 місцевих загальних судів області (35 приміщень), у тому числі за договорами з державною службою охорони канцелярії та архіви охороняються у 19 судах, 9 судів охороняються автономною сигналізацією «Ревун».

З усієї кількості судів області протипожежною сигналізацією обладнано та знаходиться у робочому стані 3 приміщення 2-х судів: Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області (2 окремі будівлі), Енергодарський міський суд Запорізької області.

Металодетектори встановлено в 15 приміщеннях 13 судів, у жодному суді Запорізької області не встановлено уніфікованої системи контролю допуску, із загальної кількості судів лише у Шевченківському районному суді м. Запоріжжя обладнаний 1 пункт пропуску та 1 камера схову. В 3-х місцевих загальних судах з 208 встановлені «тривожні кнопки», необхідна кількість «тривожних кнопок», яку треба встановити в судах, становить 302.

Загальна кількість вікон у судах, які необхідно обладнати гратами, становить 160.

 Основними проблемами, які перешкоджають здійсненню заходів щодо належної охорони приміщень судів є: по-перше, недостатність кошторисних призначень на зазначені цілі, по-друге, недостатність особового складу СОРМ «Грифон».

 

5. Соціально-побутове забезпечення суддів (забезпечення суддів житлом, санаторно-курортне лікування, тощо)

 

Станом на 01.01.2010 року до контрольних списків було включено 15 суддів, які потребують поліпшення житлових умов. Протягом першого півріччя 2010 року фактично надано житло 1 судді, а саме: судді Василівського районного суду Нікандровій С.О., згідно рішення виконавчого комітету Василівської міської ради № 32 від 16.02.2010 року. Таким чином, станом на 01.10.2010 року поліпшення житлових умов потребують 14 суддів місцевих судів Запорізької області.

Відшкодування вартості санаторно-курортного лікування проведено 54 суддям на суму 207,6 тис. грн.

 

6. Стан кадрового забезпечення

 

Станом на 01.01.2011 року штатна чисельність працівників територіального управління становить 22 одиниці, фактично працює – 23 особи (у тому числі 3 особи перебувають у відпустці по догляду за дитиною).

Штатна чисельність працівників місцевих загальних судів Запорізької області становить 1077 одиниць, у тому числі 209 одиниць – судді, 767 - державні службовці.

Станом на звітну дату укомплектовано 186 (88,99%) суддівських посад, вакантних посад - 23. З цієї кількості 20 вакансій утворилися у 2010 році, 3 – у 2009 році.

З метою заповнення вакантних посад суддів до ДСА України протягом року було підготовлено та направлено до ДСА України матеріали 14 кандидатів для призначення на посаду судді вперше та 2 суддів місцевих загальних судів – в порядку переведення. Указами Президента України у 2010 році на посади суддів вперше, строком на п’ять років, призначено 9 осіб, рекомендованих ВРЮ у 2009 році, 10 – рекомендованих ВРЮ у 2010 році.

Протягом 2010 року з посад суддів місцевих судів Запорізької області звільнено 20 суддів, у тому числі:

- у зв'язку з поданням заяви про звільнення у відставку (у т.ч. 1 – у відставку за станом здоров’я, що перешкоджає виконанню обов’язків судді) – 10;

- у зв'язку з призначенням/обранням на посаду судді іншого рівня – 5;

- у зв'язку з закінченням терміну, на який було призначено суддю – 2;

- за власним бажанням – 1;

- у зв'язку з порушенням присяги судді -1;

- відрахована зі складу суду у зв'язку зі смертю – 1.

За звітний період теруправлінням підготовлені і направлені до ДСА України обліково-характеризуючі документи 15 суддів для обрання їх безстроково (у тому числі стосовно 3 – після набрання чинності законом України «Про судоустрій і статус суддів»). ВКК СУ надано рекомендацію для обрання на посаду судді безстроково 11 суддям місцевих судів Запорізької області. Верховною Радою України обрано безстроково 28 суддів місцевих судів Запорізької області. Станом на 01.01.2011 р. 2 судді 2 місцевих судів не могли здійснювати правосуддя внаслідок закінчення п’ятирічного строку повноважень. З них стосовно судді Токмацького районного суду Запорізької області Курдюкова В.М. ВКК СУ прийнято рішення про відмову у надання рекомендації для обрання безстроково (суддею рішення ВКК СУ оскаржено), суддя Токмацького районного суду Запорізької області Селіверстов С.М. на засідання ВКК СУ не викликався.

Протягом 2010 року (до набрання чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів») теруправлінням забезпечено проведення шести засідань кваліфікаційної комісії суддів загальних судів Запорізького апеляційного округу. На засідання кваліфікаційної комісії були підготовлені і направлені матеріали чотирнадцяти кандидатів для проведення кваліфікаційного іспиту та зарахування до кадрового резерву на посади суддів місцевих судів Запорізької області та чотирнадцяти кандидатів для надання рекомендації на вакантну посаду.

У зв'язку з набранням чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» теруправлінням було проведено роботу по приведенню структури апарату місцевих судів у відповідність до вимог зазначеного Закону (в межах штатної чисельності до апарату кожного суду введено посади заступників керівників апарату суду, в структурі судів утворено канцелярії, в межах фонду оплати праці на 2010 рік до штату кожного загального місцевого суду введеного посаду головного спеціаліста планово-фінансової служби, організовано проведення добору кандидатів для заміщення цих посад).

Також, у зв'язку з набранням чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» теруправлінням було направлено до ДСА України проект зміненого штатного розпису, з якого виключено штатні одинці, які відповідали за організаційне забезпечення діяльності ради суддів та кваліфікаційної комісії суддів. Крім того, були затверджені тимчасові положення про структурні підрозділи та тимчасові посадові інструкції працівників, які раніше здійснювали функції з організаційного забезпечення ради суддів та кваліфікаційної комісії суддів.

Слід зазначити, що у зв'язку з набранням чинності Законом України «Про судоустрій і статус суддів» у роботі кадрової служби теруправління виникли наступні ускладнення:

- відсутність положення про територіальні управління не дає можливості затвердити оновлені внутрішні нормативні акти управління (положення про структурні підрозділи, посадові інструкції працівників теруправління), оскільки у теперішній час відсутній перелік функцій та повноважень теруправління;

- відсутність положення про апарат суду ускладнює роботу з розробки та затвердження оновлених посадових інструкцій керівників апаратів судів;

- відсутність положення про помічника судді унеможливлює здійснення контролю за дотриманням законодавства про державну службу під час призначення осіб на посади помічників суддів та проходження ними державної служби.

 

 

7. Взаємодія із засобами масової інформації

 

Протягом 2010 року теруправлінням розміщено 39 інформаційних повідомлень на веб-сторінці теруправління (інформація про роботу окружної кваліфікаційної комісії, оголошення про добір кандидатів на навчання в НЮА ім. Я. Мудрого, Одеській національній юридичній академії, інформація про підсумки роботи теруправління, інформація про впровадження інформаційних технологій в місцевих судах, проведення державних закупівель тощо). За звітний період на веб-сторінках місцевих судів Запорізької області розміщено 149 інформаційних повідомлень. Інформацію щодо діяльності суду розміщують 15 судів з 28 (переважно це інформація щодо керівництва суду, справ, призначених до розгляду).

У місцевих ЗМІ територіальним управлінням розміщувалися оголошення щодо добору кандидатів у вищих навчальних закладах, які здійснюють підготовку професійних суддів, оголошення про підготовку документів суддів для обрання безстроково, оголошення про проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців.

Крім того, у лютому 2010 року відбулася прес-конференція за участі керівництва апеляційного суду Запорізької області, ТУ ДСА в Запорізькій області голів місцевих судів, органів суддівського самоврядування. Основна увага була присвячена проблемі фінансового та матеріально-технічного забезпечення місцевих судів Запорізької області у контексті забезпечення незалежності судової влади. У березні 2010 року начальник теруправління взяла участь у підведенні підсумків роботи Мелітопольського міськрайонного суду Запорізької області за 2009 рік, яке висвітлювалося місцевими ЗМІ. Наприкінці зустрічі відбувся брифінг, присвячений проблемним питанням діяльності судової влади.

 

8. Стан дотримання виконавської дисципліни

 

На протязі 2010 р. територіальним управлінням опрацьовано 9017 вхідних та 2452 вихідних документи, всі доручення Голови ДСА та завдання Державної судової адміністрації на виконання актів та доручень Президента України, Прем’єр-міністра України, звернення народних депутатів України виконуються своєчасно.

Планування роботи теруправління здійснюється з урахуванням постанов колегії ДСА України. Контроль за виконання постанов колегії ДСА України, наказів та доручень керівництва ДСА України здійснюється особисто начальником теруправління, стан їх виконання постійно обговорюється на нарадах за участю керівників структурних підрозділів теруправління та безпосередніх виконавців.

 

9. Інше

9. 1. Підвищення кваліфікації працівників ТУ ДСА та місцевих судів Запорізької області, надання методичної допомоги місцевим судам Запорізької області

Протягом 2010 року у тренінгах, що проводилися Академією суддів України та Дніпропетровським регіональним відділенням АСУ взяли участь 11 суддів та 16 державних службовців. Крім того, 25 суддів місцевих судів Запорізької області взяли участь у короткотерміновому семінарі на тему «Ефективне розслідування заяв про жорстоке поводження відповідно до Європейських стандартів», що проводився за фінансової підтримки Ради Європи.

Протягом півріччя працівники теруправління взяли участь у таких семінарах та тренінгах:

- начальник ТУ ДСА в Запорізькій області - у семінарі «Стандартизація роботи кваліфікаційних комісій суддів» (за рахунок коштів Проекту Агентства США з міжнародного розвитку «Україна: верховенство права») та тренінгу з питань управління за підтримки Проекту «Прозорість та ефективність функціонування судової системи України: компонент державної служби»;

- заступник начальника ТУ ДСА в Запорізькій області - у тематичному короткотерміновому семінарі «Практичні аспекти застосування антикорупційного законодавства та Закону України «Про державну службу» та тренінгу на тему «Кадрова політика в судах та установах державної судової адміністрації. Організація роботи з персоналом» (за рахунок коштів проекту США «Україна: верховенство права»);

- головний спеціаліст відділу організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики, правової роботи та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування - у навчально-практичному семінарі “Методологія збору та обробки даних щодо стану здійснення судочинства судами України. Стандарти ЄС” (за рахунок коштів проекту TAIEX);

- начальник та головний спеціаліст відділу організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики, правової роботи та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування - у семінарі з питань переходу з комп’ютерної програми «Судова статистика» до комп’ютерної програми «Документообіг загальних судів» (за рахунок Спільної програми ради Європи та Європейського Союзу «Прозорість і ефективність судової системи України»);

- 5 працівників теруправління (члени комітету з конкурсних торгів) взяли участь у навчанні з питань здійснення державних закупівель, яке проводилося на базі Запорізької торгово-промислової палати.

Основною причиною, яка перешкоджає направленню суддів, працівників апарату судів та ТУ ДСА в Запорізькій області на підвищення кваліфікації до Академії суддів України та Дніпропетровського регіонального відділення АСУ, є затримка надходження коштів для відшкодування витрат на відрядження. За умови невизначеності термінів відшкодування витрат на відрядження судді та працівники апарату судів у переважній більшості випадків відмовляються брати участь у тренінгах поза межами регіону. Крім того, у значній частині випадків відмова від участі курсах обґрунтовується значним навантаженням на суддів та працівників апарату суду.

За звітний період підготовлено для направлення до Державної судової адміністрації України обліково-характеризуючі документи стосовно п’яти кандидатів для вирішення питання про зарахування їх на факультет підготовки професіональних суддів НЮА ім. Я. Мудрого та двох – до Інституту підготовки професійних суддів Одеської національної юридичної академії.

Протягом звітного періоду проведено перевірку стану організації діяльності у Ленінському районному суді м. Запоріжжя, Вільнянському, Кам'янсько-Дніпровському, Куйбишевському Новомиколаївському, Приазовському, Приморському, Чернігівському районних судах Запорізької області. У ході перевірки працівникам апарату суду надана методична допомога.

Крім цього, спеціалістами теруправління постійно надаються роз’яснення та методичні рекомендації відповідно до напрямків роботи. Суди постійно інформуються про зміни у нормативно-правових актах.

Одночасно слід зазначити, що із запровадженням в місцевих загальних судах програми «Документообіг загальних судів» виникла потреба у затвердженні Інструкції з діловодства, адаптованої до вимог зазначеної програми. У зв'язку з тим, що до теперішнього часу Інструкцію не затверджено, з січня 2011 року ускладнена робота теруправління в частині контролю за станом діловодства у місцевих загальних судах.

 

9. 2 Робота зі зверненнями громадян та виконання запитів в порядку Закону України «Про інформацію»

 

Протягом 2010 року до територіального управління надійшло 122 письмових звернення. Зокрема по категоріям: заяв - 64, скарг - 58. Із загальної кількості звернень безпосередньо від громадян надійшло 101, від юридичних осіб 20 звернень, від народного депутата-1.

Зокрема по категоріям: на процесуальні дії суддів –23, у тому числі на тяганину у розгляді справи - 2 ; з питань організаційної роботи суду – 99.

У звітний період звернень громадян щодо недоліків у роботі ТУ ДСА в Запорізькій області, посадових осіб теруправління на розгляд не надходило.

Із загальної кількості звернень територіальним управлінням надано відповідей та роз’яснень на 102 звернення.

Направлено на розгляд за належністю: до ради суддів загальних місцевих судів та апеляційного суду Запорізької області - 17, до ВКК СУ – 2.

Залишок нерозглянутих звернень – 1.

Основними підставами, що породжують надходження звернень є порушення процесуальних прав громадян, несвоєчасне виготовлення судових рішень та протоколів судових засідань, невидача копій судових рішень.

Стосовно звернень на дії суддів, то за своїм змістом вони в більшості випадків містять незгоду з рішеннями судів та діями, пов’язаними з процесуальною діяльністю суддів. Звернення громадян, які надходять на адресу управління з питань процесуальних дій суддів, у тому числі і щодо тривалого не розгляду справ, за винятком питань, що стосуються стану діловодства в судах, надсилались за належністю на розгляд голові Ради суддів області. Після вступу в дію Закону України «Про судоустрій і статус суддів» звернення направляються до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

По скаргах на організацію роботи судів, в тому числі що стосуються стану діловодства в судах, територіальним управлінням проводилися перевірки або витребувалась інформація з місцевих судів, за результатами перевірок та наданих судами інформацій, заявникам давались мотивовані відповіді, а у разі необхідності роз’яснення. За рекомендаціями територіального управління по 6 зверненнях у судах проводились службові перевірки. За результатами службової перевірки секретаря судового засідання Жовтневого районного суду м. Запоріжжя та консультанта Шевченківського районного суду м. Запоріжжя було притягнуто головами судів до дисциплінарної відповідальності.

Аналіз строків розгляду звернень, які надійшли до територіального управління у звітному періоду , показав, що вони вирішувались у встановлені Законом України „Про звернення громадян” строки, а саме: до 5 діб – 33; до 15 діб - 56; до 30 діб - 32; до 45 діб - 0; - більше 45 діб - 0.

 

9. 3 Претензійно-позовна робота

 

За 2010 рік представниками ТУ ДСА в Запорізькій області прийнято участь у розгляді 21 справа в порядку цивільного, адміністративного та господарського судочинства, за якими ДСА України та територіальне управління виступали в якості відповідачів та позивачів, а саме:

-          про зобов’язання вчинити певні дії – 6 позовів;

-          про захист порушених прав – 4 позови;

-          про стягнення заборгованості – 6 позовів;

-          про стягнення заробітної плати – 1 позов;

-          про стягнення матеріальної шкоди – 1 позов;

-          про стягнення компенсації за санаторно-курортне лікування – 1 позов;

-          про призначення довічного щомісячного грошового утримання – 1 позов;

-          про поновлення на роботі (на посаді судді) – 1 позов.

Слід зазначити, що значну частину позовів (28,6%) становлять позови Головного управління Державного казначейства України в Запорізькій області (орендодавця) до теруправління (орендаря) про стягнення заборгованості за послуги охорони орендованих приміщень. Виникнення цих позовів спричинено недостатнім фінансуванням на утримання ТУ ДСА в Запорізькій області. Внаслідок відсутності фінансування на виконання рішень по цих справах теруправління постійно знаходиться під загрозою арешту рахунків, що унеможливить виконання ним функцій з організаційного забезпечення діяльності судів.

 

9. 4 Обліково-статистична робота

 

Протягом 2010 року головним спеціалістом відділу організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та правової роботи територіального управління прийнято та перевірено 840 статистичних звітів місцевих судів, на підставі яких складено 38 зведених звітів, у т.ч.: про роботу місцевих судів за 2009 рік – 168 звітів, складено зведених звітів-10; про роботу місцевих судів у 1 півріччі 2010 року - 168 звітів, складено зведених звітів - 10, 224 звіти про оперативність розгляду кримінальних справ та складено 8 зведених звітів; 112 щоквартальних звітів про роботу судових розпорядників та складено 4 зведених звіти; 112 щоквартальних звітів про розгляд місцевими судами справ, порушених за ст. 209, 209-1, 306 КК України та складено 4 зведених звіти; 56 звітів про розгляд справ, пов’язаних з виборами Президента України в 2010 році та складено 2 зведених звіти. Інформація за встановленими формами звітності надавалась до ДСА України своєчасно.

 За результатами опрацювання звітів розраховані порівняльні таблиці, складені аналітичні довідки, які надавалися апеляційному суду для використання у аналітичній роботі, а також використовувалися для прийняття управлінських рішень (зокрема, для визначення розміру надбавок працівникам апарату місцевих судів).

 

9. 5 Організація взаємодії з органами суддівського самоврядування

 

У своїй роботі територіальне управління тісно взаємодіяло з органом суддівського самоврядування – Радою суддів загальних місцевих судів та апеляційного суду Запорізької області. Протягом року спеціалістами теруправління було організовано підготовку та проведення однієї конференції та шести засідань ради суддів загальних судів та апеляційного суду Запорізької області.

З винесених на розгляд органами суддівського самоврядування питань (52) територіальним управлінням ініційовано 16, переважно це питання, які стосуються оплати праці суддів та працівників апарату суду. За результатами їх розгляду прийняті відповідні рішення, які направлені на виконання до ТУ ДСА в Запорізькій області. Радою суддів також заслуховувалися звіти начальника ТУ ДСА Запорізької області Бєлікової І. В. про забезпечення діяльності судів Запорізької області.

 

Підсумовуючи викладене, слід виділити основні проблеми, що виникали протягом 2010 року у діяльності теруправління:

1) відсутність Положення про територіальні управління, яке спричиняє:

            - неможливість перереєстрації назви теруправління відповідно до вимог Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у відповідних органах та виготовлення печатки з новою назвою;

            - неможливість затвердити оновлені внутрішні нормативні акти управління (положення про структурні підрозділи, посадові інструкції працівників теруправління), оскільки у теперішній час відсутній перелік функцій та повноважень теруправління;

2) відсутність роз’яснень щодо порядку реалізації положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (оплата праці та щомісячного грошового утримання суддів, обчислення стажу роботи судді, оподаткування доходів суддів, порядок призначення на посади помічників суддів тощо);

3) неврегульованість питання щодо порядку перерозподілу коштів в межах затверджених кошторисів в розрізі судів, яка перешкоджає ефективному використанню бюджетних коштів (зокрема, ефективному та цільовому використанню фонду економії оплати праці в судах);

4) нерівномірність затвердженого ДСА України розподілу коштів спецфонду по напрямках видатків (без урахування існуючої потреби), яка унеможливлює придбання комп’ютерної техніки, необхідної для забезпечення роботи програми «Документообіг загальних судів».

 

 

 

Начальник управління                                                                           І. В. Бєлікова